Malaga Airport
Malaga Airport is het grootste vliegveld van de Costa del Sol. Gelegen aan de Middellandse Zee ontvangt de luchthaven een grote stroom toeristen die elk jaar de zon komen opzoeken aan de zuidkust van Spanje. Aeropuerto de Malaga – Costa del Sol, zoals de naam in het Spaans op de gevel staat, is daarmee de eerste plek waar de toeristen het land binnenkomen. Een paar jaar terug heeft men Costa del Sol aan de naam vastgeplakt, om te benadrukken in welke omgeving men is geland. Malaga Airport is qua passagiers de vierde luchthaven van Spanje, na Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca. Er zijn vliegbestemmingen naar 60 landen en de passagiersstroom bedraagt meer dan 14 miljoen (cijfers van 2015).
Vliegveld Malaga, de poort naar de zon
Vanaf Malaga Airport ben je zo op de plaats van bestemming. Luchthaven Malaga ligt acht kilometer ten zuidwesten van Malaga en vijf kilometer ten noorden van Torremolinos. Er is volop gelegenheid om een auto te huren. Er is een goede aansluiting op het wegennet. Je kunt vanaf vlieghaven Malaga meteen de A7 op. Natuurlijk is er een treinaansluiting met de omgeving. Hetzelfde geldt voor de bus en de taxi. Met elk van deze vervoersmiddelen ben je binnen een kwartier in het centrum van Malaga. De trein rijdt om de twintig minuten van het vliegveld naar het centrum van Malaga, dus de wachttijd is klein. Alles in de omgeving is daarmee makkelijk te bereiken. Dat geldt vooral voor de plaatsen langs de kust. De zon is al voelbaar als je aankomt op het vliegveld, het vakantiegevoel kan beginnen en de hotels en stranden zijn zo bereikt. Vanuit het vliegtuig zie je de Middellandse Zee al beneden je liggen als één grote uitnodiging voor de buitenlandse passagiers.
Tegenwoordig maken steeds meer mensen een rondreis door Andalusië en ook dan kom je in de meeste gevallen aan op de luchthaven van Malaga.
Het klimaat van Malaga
De zon is de grootste toeristische trekpleister van de regio. Het mediterrane klimaat is zeer geschikt voor zonneaanbidders. ’s Zomers is het warm en droog. In juli en augustus regent het gemiddeld één dag per maand en het aantal uren zon per dag is tien of elf. Geen wisselvalligheid en de gemiddelde temperatuur is rond de dertig graden. Als je hier op vakantie gaat weet je waar je aan toe bent. Dat maakt de regio aantrekkelijk voor de toerist. Het enige dat kan gebeuren is dat de Terral kan opsteken, een wind die de temperatuur laat oplopen tot veertig graden. Trouwens, voor degenen die willen overwinteren is Malaga ook erg prettig. Het vriest zo goed als nooit en de temperatuur is in de wintertijd met zo’n zestien of zeventien graden aangenaam te noemen. In de winterperiode schijnt de zon nog steeds gemiddeld vijf uur per dag. Wie de kou van ons eigen land wil ontvluchten heeft in de Costa del Sol dus een prima mogelijkheid tot verblijf.
De ontwikkeling van de airport
Het begin
Malaga Airport is al oud. De eerste vluchten begonnen in 1919, op een tijdstip dat de vliegerij nog maar net in gang was gezet. De eerste wereldoorlog (1914-1918) had een boost gegeven aan de ontwikkeling van de vliegtuigindustrie. Hoewel de luchtmacht nog niet zoveel inbreng had gehad in de oorlogsvoering zelf, waren de mogelijkheden tot verkenning van troepenbewegingen vanuit de lucht en de snelle berichtgeving die daarmee samen hing al flink duidelijk geworden. Het gevolg is dan bij elke oorlog dat de technische ontwikkeling in een stroomversnelling komt, want men wil een voorsprong krijgen op de vijand. Bij het vliegtuig ging het ook zo. Hoewel Spanje niet meedeed in deze wereldoorlog, was het belang van het luchtverkeer ook voor hen heel duidelijk. In 1919 begonnen de eerste vluchten met onder andere Barcelona, Toulouse en Casablanca in Noord-Afrika.
De internationale vluchten waren vanaf het begin dus al onderdeel van de vlieghaven Malaga. In feite was dat zelfs de reden dat het vliegveld er kwam. De Fransen zochten een verbinding met Noord-Afrika. Daarvoor hadden ze tussenstations nodig, onder andere in zuid-Spanje. De Fransman Latécoère vloog over het gebied en zag een geschikt terrein, dat toen nog bekend stond als El Rompedizo. Onder leiding van Didier Daurat, die gevechtspiloot was geweest voor de Fransen in de Eerste Wereldoorlog, werden de eerste vluchten gepland. Daurat was toen manager van het vliegveld. Het was vooral civiel vluchtverkeer dat toen plaatsvond.
De jaren zestig en zeventig
In 1937 werd het vliegtuig tijdelijk een militaire basis, maar dat veranderde in 1946 terug naar de civiele luchtvaart. In de jaren zestig en zeventig maakte Malaga Airport een forse ontwikkeling door. De landingsbaan werd verlengd en kon dus grotere vliegtuigen aan. Een nieuwe terminal werd gebouwd. Er werd een radarsysteem toegevoegd, en ook de rest van de technische uitrusting werd vernieuwd. Het was in deze tijd dat de naam Malaga Airport werd ingevoerd (1965). Tot dan toe werd het vliegveld nog altijd EL Rompedizo genoemd, maar dat was nu verleden tijd. Touroperators begonnen het vliegveld te gebruiken als onderdeel van hun combi-vakantieaanbiedingen. Dat betekende een flinke groei aan passagiers. Daarom bouwde vluchthaven Malaga een tweede terminal in 1972 om de groeiende aantallen te kunnen verwerken. Een deel van de vliegtuigen die binnenkwamen waren niet ingepland, iets dat tegenwoordig onmogelijk zou zijn met de enorme aantallen vliegtuigen die continu af en aan vliegen.
De recente tijd
De jaren negentig en het begin van de 21ste eeuw betekende een nieuwe periode van uitbreiding. Nieuwe terminals werden gebouwd. Eén van de oude terminals werd omgevormd om vooral het vrachtvervoer af te handelen. Het was nu mogelijk om vracht- en passagiersverkeer goed te scheiden. In 2002 kwam er een nieuwe verkeerstoren van 54 meter hoog. Om de groei te versnellen werd terminal 3 aangelegd. Koning Juan Carlos opende deze in 2010. Doordat terminal 3 veel groter was, kon men dubbel zoveel passagiers verwerken. Dit vergrootte de toeristenindustrie voor de hele regio. In combinatie met de nieuwe terminal kwam er een tweede landingsbaan die langer was dan de oude. De nieuwe is 3200 meter en de oude 2750 meter lang. Daardoor kon Malaga Airport veel meer vluchten verwerken.
De verkeersstroom
De verkeersstromen op Malaga Airport bestaat voor 66% uit toeristen. Een ander getal dat die nadruk weergeeft is dat het aantal passagiers uit de Europese Unie met 62,2% ver uitsteekt boven de eigen Spaanse passagiers (30,1%). De overige passagiers komen van andere werelddelen, waarbij het opvalt dat het aantal uit het nabijgelegen Afrika laag is (1,3%). Dit laat opnieuw zien waarvoor het vliegveld van Malaga voornamelijk wordt gebruikt. De Afrikanen hebben de zon al in hun eigen werelddeel en zij komen niet zo vaak naar Europa voor vakantie. De passagierscijfers zijn de cijfers uit 2015. Naast de toeristen is er ook binnenlands verkeer en vrachtvervoer. De cijfers laten zien dat alle verkeerstromen op Malaga Airport groeien.
De terminals
Malaga Airports heeft drie passagiersterminals, gewoon genummerd van 1 tot 3. Verder is er een General Aviation Terminal voor de kleine recreatie en privé-vliegtuigen. Tot slot is er een een Cargo Terminal voor de verwerking van vrachten. De luchthaven heeft drie pieren om de vliegtuigen aan te sluiten. Er zijn 164 incheck balies op de vliegveld Malaga om alle vluchten af te handelen.
Terminal 1
Dit is de terminal van vliegveld Malaga die oorspronkelijk werd gebruikt voor de Europese passagiers uit landen die niet zijn aangesloten bij het Schengen verdrag. Sinds de opening van Terminal 3 in 2010 wordt deze terminal nauwelijks meer gebruikt. De winkels die er zaten zijn verplaatst. Er zijn plannen om de terminal te renoveren, maar daar is tot nu toe niet veel van gekomen. De naam doet vermoeden dat dit de allereerste terminal was van het vliegveld, maar dat is niet zo. De huidige General Aviation Terminal is de allereerste terminal, maar die heeft een andere functie gekregen.
Terminal 2
Deze is geopend in 1991 onder de naam Pablo Ruiz Picasso. Die naam is in onbruik geraakt en het wordt nu vooral Terminal 2 genoemd. Oorspronkelijk was dit een aanvullende passagiersterminal bij Terminal 1. Met drie verdiepingen was het een fors gebouw. Inkomende vluchten en vertrekkende vluchten hadden hun eigen verdieping als wachtkamer waardoor de passagiers elkaar niet kruisten. Dat maakte de regulering van de mensenstroom natuurlijk makkelijk. Vlakbij de uitgang was een parkeergarage gebouwd. Er was een benedenverdieping speciaal voor de balies van de autoverhuur, een teken hoe belangrijk de verhuur werd als onderdeel van Malaga Airport. Dit natuurlijk met het oog op de vele toeristen. Na de opening van Terminal 3 werd een deel van Terminal 2 afgesloten. De begane grond wordt nu gebruikt als caroussel voor de koffers van de passagiers.
Terminal 3
Terminal 3 van Malaga Airport is geopend in 2010, na een jarenlange planning en bouw. De bedoeling was om meteen een grote stap vooruit te maken in de groei van de luchthaven. Koning Juan Carlos opende de terminal. De vertrekhal is gebouwd om maar liefst 9000 passagiers per uur aan te kunnen, zodat de luchthaven per jaar 30 miljoen mensen kan verwerken. Dat aantal is tot op heden niet gehaald, maar de groei van het vliegveld is wel doorgegaan. De hal is twee keer zo groot als Terminal 2, en bijna al het vliegverkeer wordt nu via Terminal 3 geleid. In deze hal zitten de meeste winkels.
General Aviation Terminal
De General Aviation Terminal is de oorspronkelijke terminal van Malaga Airport, die is omgebouwd om de privé-vliegtuigen te ontvangen. Deze hal heeft een eigen weg naar de snelweg, iets wat door veel eigenaren van de privé-jets wel gewaardeerd wordt. Ze kunnen zo de grote bezoekersaantallen van de grote terminal ontwijken. Niet alleen ontlopen ze de drukte, maar de bekende persoonlijkheden die er landen kunnen daardoor ongezien het vliegveld in en uit gaan. Het kan dus zijn dat je gelijktijdig met een VIP op het vliegveld bent zonder dat je zijn aanwezigheid opmerkt. De meeste VIP’s houden dat graag zo. Op de meeste vliegvelden is dit zo geregeld.
Cargo Terminal
De Cargo Terminal van vliegveld Malaga is niet zo groot als bij andere luchthavens. Het vrachtverkeer is ook niet zo groot, maar het is er wel en het heeft toch nog een oppervlakte van 5700 vierkante meter. Alles wat nodig is voor vrachtvervoer wordt er gevonden. Dat is inclusief vier koelruimten, en een speciale ruimte voor gevaarlijke en radio-actieve stoffen. De meeste mensen beseffen niet dat dit een onderdeel is van een vliegveld, maar als je er over nadenkt is het logisch dat elk vliegveld deze spullen verwerkt en daarom een speciale ruimte daarvoor heeft. Veiligheid gaat boven alles.
Het uiterlijk
Van Malaga Airport kan gezegd worden wat voor veel gebouwen geldt: Hoe nieuwer het gedeelte hoe opvallender de gebouwen. Sowieso werden de aanbouwen steeds groter. Dat maakt één van de redenen dat het steeds meer opvalt. In het begin gaat alles puur om de functionaliteit. Terminal 2 werd ontworpen door architect Ricardo Bofill. Het is een rechthoekig ontwerp, maar de hoge ramen zitten in uitsparingen hebben een mooie Romeinse boog over zich. ’s Avonds verlichten de lampen dit tot een sfeervol geheel. De naam van Malaga Airport staat in grote letters op deze hal. Het rechthoekige ontwerp geeft het deel een Spaans karakter.
De verkeerstoren die vervolgens werd aangelegd heeft een gebogen basis en het geheel torent elegant boven de rest van de gebouwen uit. Het ontwerp van Terminal 3 komt van Bruce Fairbanks. Het heeft een opvallend uiterlijk vergeleken met de rest van de Airport. Het dak is niet vlak, maar heeft allemaal puntige stukken die als kleine pyramides naast elkaar staan. Dat is binnenin de hal ook goed te zien. Het geheel rust op pilaren en aan de zijkanten zitten hoge ramen. Het dak is buiten doorgetrokken en overdekt een deel van de toeritwegen. Taxi’s en auto’s staan daarmee in de schaduw, iets wat zeker niet verkeerd is in deze zonovergoten regio van Spanje. Het toont dat functionaliteit en architectuur prima samen kunnen gaan. Net als in vele andere opzichten is Malaga Airport ook hier met de eisen van de tijd (en van de toerist) meegegaan.
Aansluitingen van Malaga Airport op openbaar vervoer
Tegelijk met Terminal 3 is het busvervoer en treinverkeer verbeterd. Voor de trein is een ondergronds station aangelegd. Daardoor is het treinverkeer helemaal los komen te staan van het wegennet. Ze kruisen elkaar dus niet en de passagiers van bus en trein worden hierdoor meteen gesplitst en lopen elkaar niet meer in de weg. De busstations zitten ook ondergronds, met hetzelfde effect: de bussen en de auto’s voor de aan- en afvoer van mensen ontlopen elkaar. Al die splitsingen van verkeersstromen op en onder de grond zorgen ervoor dat de passagiers veel soepeler het vliegveld in en uit kunnen. Met 14,4 miljoen reizigers per jaar is dat hard nodig. De trein loopt van Malaga aan de ene kant naar Fuengirola aan de andere kant van de vlieghaven. De bedoeling is dat er ook een treinverbinding komt met Marbella. Dat is tot nu toe niet gerealiseerd omdat men de financiën nog niet rond heeft.
De parkeerplaatsen van vliegveld Malaga
Malaga Airport heeft twee grote overdekte parkeerplaatsen naast de vertrekhallen. Hier kunnen 3700 auto’s geparkeerd worden. Aan de noordkant zit nog een overdekte parkeergarage voor de lang parkeerders. Alle parkeerhavens kunnen bereikt worden via ondergrondse wandelgangen die direct vanuit de terminals er naar toe lopen. Net als bij de openbaar vervoerspunten hoef je dus niet in de zon te lopen om bij de auto te kunnen. De parkeergarages hebben meerdere verdiepingen die deels onder de grond zijn aangelegd. In deze parkeergarages staan ook de huurauto’s die je mee kunt nemen vanaf het vliegveld.
Overige faciliteiten
Natuurlijk heeft vlieghaven Malaga een overvloed aan winkels. Naast de tickets is dit een goede inkomstenbron voor de vluchthaven. Winkels als Gap, Desigual, en Victoria Secrets hebben hier een vestiging. Verreweg de meeste shops zijn kledingzaken, maar er zijn verder een paar juwelierswinkels, kadoshops en een krantenkiosk. Voor Nederlanders zijn het winkels die je in het straatbeeld weinig tegenkomt en dat maakt het extra interessant om er op vliegveld Malaga eens rond te neuzen. Op internet zijn ze in Nederland wel actief. Daar kun je je voordeel mee doen. Als je vooraf op de websites rondkijkt wat ze hebben, weet je beter wat je kunt kopen als je aankomt in Malaga.
De winkels worden vergezeld met diverse plaatsen waar je eten en drinken kunt krijgen. Starbucks en Dani Garcia Deli Bar behoren tot degenen waar je de inwendige mens kunt versterken, evenals Burger King en Cafe & Tapas. Dani Garcia was geboren in de omgeving heeft een Michelin ster verdiend op restaurant. Kwaliteitsketens en fastfoodzaken staan dus naast elkaar op dit vliegveld. Dat betekent dat je altijd wel een eetgelegenheid kunt vinden die bij je past. Het voordeel van Malaga Airport is dat bijna alles zich in Terminal 3 bevindt, zodat je meer tijd hebt om de winkeltjes langs te gaan, zonder dat je je moet haasten naar een andere vertrekhal.
Je kunt alle borden met informatie in de gaten houden tijdens je lunch, dat is heel prettig. Helaas zijn de winkels hoofdzakelijk te vinden in het passagiersgedeelte waar gewoon publiek niet kan komen. Als je er gebruik van wilt maken op een andere dag dan je aankomst of vertrek is dat niet mogelijk. Een aantal winkels zijn belastingvrij op voorwaarde dat je de spullen zelf vervoert en ze ook echt voor jezelf zijn of als gift aan een ander. Er is een pharmaceutische shop op het vliegveld aanwezig, voor het geval dat je medicijnen nodig hebt. Het gaat hierbij uiteraard niet om medicijnen die je op doktersrecept nodig hebt, maar wel om babyvoeding, hygiënische producten en eerste hulp producten.
Malaga Airport Museum
Wat velen niet weten is dat vliegveld Malaga zijn eigen museum heeft. Vanaf de weg moet je de borden Aviation General Museo volgen om er te komen. Soms mag je op het terrein van het museum zelf parkeren. Je hoeft dus niet het vliegveld zelf op. Daardoor kun je er ook naar toe tijdens je vakantie als uitje. Dat is veel beter want vlak voor of na vertrek heb je over het algemeen veel te weinig tijd om hier een bezoek te brengen. Buiten staat een oude tweemotorige Cessna, voor die tijd een groot vliegtuig maar hij valt in het niet bij de kolossale machines die ons luchtruim tegenwoordig doorkruisen. Binnen zijn verschillende hallen met oude uniformen, tickets en andere atributen. De oude terminal is nagebouwd compleet met incheckbalies en lounges.
Je kunt in een toestel van vroeger klimmen om te zien hoe het vroeger was (ook leuk voor de kinderen). In een andere hal staan nog meer vliegtuigen uit vroegere tijden met de communicatie-apparatuur die destijds gebruikt werd. Het is een leuke kennismaking met de vroege periode van de luchtvaart. Heel duidelijk wordt dat het toen nog iets was voor de rijkere mensen. Voor de gewone burger was vliegen iets buitengewoons en wat erger was: het was onbetaalbaar voor hen. In die oude periode was een vakantie sowieso iets dat de doorsnee mens niet kende. Het is grappig om te bedenken hoe de mensen van vroeger tegen nu zouden aankijken met onze manier van leven. Ze zouden het zich niet voor kunnen stellen. Het museum is op zondag en maandag gesloten.
Het is leuk dat Malaga Airport dit museum op haar eigen terrein kan herbergen.
AENA
Malaga Airport is eigendom van staatsbedrijf AENA. De afkorting staat voor Aeropuertos Espagnolos y Navegacion Aerea, en betekent Spaanse luchthavens en lucht navigatie. Het is een staatsbedrijf dat eigenaar is van alle belangrijke vliegvelden in Spanje. In totaal bezitten ze 48 luchthavens. Daarmee is het één van de grootste maatschappijen in de luchtvaartbranche. Ze hebben ook vestigingen in andere landen zoals Mexico, Colombia en Engeland. Het is niet zo vreemd dat ze actief zijn in Zuid-Amerika omdat de landen daar vroeger voor het grootste deel koloniën waren van Spanje. Spaans is in de meeste landen van Zuid-Amerika nog steeds de voertaal. Dat maakt handel in dat gebied aantrekkelijk voor de Spanjaarden. Wereldwijd maken 230 miljoen reizigers gebruik van haar luchthavens. De vliegvelden van Madrid en Barcelona behoren tot de top tien vliegvelden van Europa als het gaat om de hoeveelheid passagiers die vervoerd worden.