Geschiedenis Malaga
Malaga is, zoals veel steden in Europa, ontstaan uit een vroege pre-Romeinse nederzetting. De meest geloofwaardige theorie is dat Malaga rond 1000 voor Christus werd gesticht door Feniciërs, een volk dat van oorsprong uit een gebied kwam waar het huidige Libanon ligt.
Er zijn tijdens opgravingen resten gevonden van een zogenaamde Factorij uit deze tijd, die deze theorie bevestigen. Vanwege de gunstige ligging aan de Middellandse Zee was het gebied populair om er een haven aan te leggen. Een andere theorie suggereert dat de stad is gesticht door de Grieken. Maar hiervan zijn nooit archeologische bewijzen gevonden. De naam Malaga stamt waarschijnlijk af van de God Melkart, de god van de handel. Naast deze god werd ook de godin Astarte, van de hemel, de liefde en de vruchtbaarheid in de streek Andalusië vereerd.
Bewoning door Romeinen en Carthagers
Dat de Carthagen in Malaga zijn geweest is, in tegenstelling tot het vroege ontstaan van de stad, wel zeker. Er zijn overblijfselen gevonden die hun aanwezigheid bevestigen in de zesde eeuw voor Christus. De Carthagen waren de grootste rivalen als het gaat om het in bezit hebben van belangrijke handelsroutes en het veroveren van grondgebied.
Tijdens de Tweede Punische Oorlog tussen de Romeinen en de Carthagen, die woedde tussen 218 en 201 voor Christus, veroverden de Romeinen het huidige Malaga op de Carthagen. Het was een bloedige oorlog die aan beide zijden veel slachtoffers eiste. De komst van de Romeinen bracht Malaga veel goeds. Er werd een haven aangelegd en een typisch Romeins Amfitheater. Daarnaast werd Malaga het centrum van economische groei en vestigden zich er veel kunstenaars en intellectuelen. In deze tijd krijgt Malaga stadsrechten.
Germanen, Visigoten en Moren
Aan de welvaart tijdens de Romeinse tijd komt een einde als Malaga in 411 na Christus wordt veroverd door de Germanen. De overheersing door dit volk duurt tot Keizer Justinianus I van het Romeinse Rijk in de zesde eeuw probeert om Malaga te heroveren en weer in te lijven bij het Romeinse Rijk. Dit lukt aanvankelijk. Maar in het jaar 623 slaan de Visigoten wederom toe en heroveren Malaga opnieuw op de Romeinen.
In de achtste eeuw werd het Iberisch Schiereiland en daarmee dus ook Malaga, veroverd door de Moren. Dit volk uit Noord-Afrika bestond uit Berbers en Arabieren. Zij brachten derhalve islamitische invloeden mee. De stad kreeg de naam Malagah, als onderdeel van het Islamitische Rijk Al-Andalus. Malaga werd de hoofdstad van het rijk Rayya. Dit rijk werd in de jaren die volgden diverse keren veroverd door elkaar bestrijdende Moorse volken. In het jaar 1348, toen in een groot deel van Europa een epidemie van de pest woedde, werden in Malaga twee belangrijke verdedigingswerken voltooid, het Kasteel op Gibralfaro en het Alcazaba.
Reconquista
De Reconquista is de benaming voor een periode van circa 800 jaar waarin gelofelijken, en dan specifiek Rooms-Katholieken, het Iberisch Schiereiland trachtten te veroveren om een einde te maken aan de eeuwenlange islamitische overheersing door de Moren. De Moren hadden dit deel van Europa in hun macht op een smalle strook in het noorden na. In deze tijd werden door de Moren veel verdedigingswerken gebouwd om Malaga te kunnen behouden. Uit deze tijd stammen onder andere de Puerto de la Torre en de Alhaurin el Grande.
In 1487 veroverden de katholieke koningen Malaga na een maandenlang beleg. De stad werd afgesloten van watertoevoer en de oogsten werden door de Spanjaarden vernietigd. Dit leidde er uiteindelijk toe dat de Moren zich overgaven en de stad verlieten. Veel Moren werden gedwongen tot slavernij na de Spaanse verovering. In de jaren die volgden werd gestart met het bouwen van katholieke kerken in Malaga. Onder andere de San Juan en de Santos Martires kerk werden gebouwd. De bevolking groeide snel, ondanks gewapende conflicten, overstromingen, aardbevingen en epidemieën.
De ontwikkeling van de haven
Malaga is al sinds de vroegste overleveringen een belangrijke havenstad geweest. Al in de eeuwen voor Christus zagen de toenmalige bewoners het belang van de gunstige ligging van Malaga aan de Middellandse Zee. Dit was erg belangrijk voor de handel en voor oorlogsvoering. De haven had echter ook veel te lijden van de vele oorlogen die werden gevoerd. Nadat de Moren uit Spanje en dus ook uit Malaga waren verdreven gaf Koning Filips II opdracht om de haven op te knappen. In 1588 werd een dijk aangelegd die het mogelijk maakte om de haven sterk uit te breiden. Mede door deze uitbreidingen werd Malaga als havenstad steeds belangrijker. In 1791 kreeg Malaga daarom een eigen douanekantoor.
Malaga in de 19e eeuw
In de 19e eeuw is Malaga nog gedurende korte tijd in Franse handen geweest. De toenmalige Keizer Napoleon veroverde een deel van Spanje waaronder Malaga. Zodoende stond de stad in de jaren 1810 tot 1812. Toen werd de Constitutie van Cadiz getekend waardoor Malaga zijn zelfbestuur terugkreeg. Napoleon concentreerde zich op de verovering van Rusland, dit liep echter op een grote mislukking uit en betekende voor hem het begin van het einde van zijn bewind.
Malaga was tijdens de industriële revolutie de belangrijkste stad van Spanje, zelfs nog belangrijker dan Barcelona en Madrid. Malaga werd in deze periode dan ook wel de “Fabrieksstad” genoemd. Daarnaast was Malaga in de 19e eeuw het centrum van liberale politieke denkbeelden. Dit leidde tot conflicten met de federale regering. Deze tijd was erg roerig in geheel Spanje. Veel bewegingen die zich verzetten tegen de regering concentreerden zich in Malaga en omgeving. Hierdoor werd de stad het centrum van verzet tegen de gevestigde orde. In 1873 ontstond de Eerste Spaanse Republiek.
Malaga was fel gekant tegen deze eenwording en riep zichzelf daarom uit tot onafhankelijk Kanton. Andere steden volgden dit voorbeeld, dit leidde tot de “Kantonnale Revolutie” in Spanje. Naast oorlogen en conflicten bracht de 19e eeuw ook nog goede dingen. Er werd een spoorlijn aangelegd tussen Malaga en Cordoba en de belangrijkste straat in het historische centrum van Malaga werd aangelegd, de Calle de Marqués de Larios.
Malaga in de moderne tijd
De 20e eeuw bracht ook voor Malaga een snelle opmars van modernisering. In 1919 kreeg de stad zijn eigen vliegveld. Vanaf dit vliegveld vertrok de eerste internationale lijnvlucht vanuit Spanje. Deze vlucht voerde langs Toulouse in Frankrijk naar Barcelona, Alicante en Casablanca. In 1936 brak de Spaanse Burgeroorlog uit. Omdat de Italiaanse leider Mussolini tijdens deze oorlog de kant van de latere dictator Franco koos, werd Malaga gebombardeerd door de Italiaanse luchtmacht. De bevolking vluchtte massaal weg uit Malaga om elders een veilig heenkomen te zoeken.
Toen Franco eenmaal aan de macht was keerde de rust terug. Malaga groeide spectaculair omdat het toerisme naar de Costa del Sol een grote vlucht nam. Na de val van Franco kende Malaga een flinke groei. Zowel economisch als cultureel ging het de stad voor de wind. Er werd een Picassomuseum gesticht. Andalusië steunt voor de helft van de inkomsten op Malaga. De aanleg van een eigen metro, aansluiting op de hogesnelheidslijn over het spoor naar Madrid en de uitbreiding van het vliegveld moeten voor verdere groei gaan zorgen in de toekomst.
Vlag en wapen van Malaga
Zoals iedere Europese stad heeft ook Malaga een eigen vlag en wapen. De vlag van de stad heeft twee verticale gelijke vlakken in de kleuren blauw en groen. Precies in het midden van deze vlakken staat het stadswapen van Malaga. Het wapen van Malaga toont onder andere twee martelaren van de stad, San Ciriaco en Santa Paula. Ook het fort Gibralfaro, dat gebouwd werd door de Moren om de aanvallen van de Spaanse koningen af te slaan wordt op het wapen getoond. De blauw wit golvende banen op het wapen symboliseren de zee waar de stad veel aan te danken heeft. Onder het wapen staat de tekst “Muy noble y muy leal ciudad de Malaga”, vrij vertaald “De nobele en loyale stad Malaga”.
De bloeiende economie van Malaga
De economie van Malaga heeft in de afgelopen eeuwen veel ups en downs gekend. Maar dankzij de haven was er eigenlijk altijd wel bedrijvigheid, ook tijdens perioden van onderdrukking door bezetters. De haven van Malaga is nog steeds een belangrijke bron van inkomsten voor de stad. Daarnaast heeft het toerisme een grote vlucht genomen vanaf het moment dat vliegvakanties voor meer mensen bereikbaar werden. Ook bezoekers van andere plaatsen aan de Costa del Sol zoals Marbella, vooral populair onder celebrities en Torremolinos, brengen graag een dagje in Malaga door. De haven zorgt er bovendien voor dat veel cruiseschepen de stad aandoen.
Er vertrekken en eindigen veel cruises in Malaga, maar ook cruiseschepen op doorreis meren er aan. Malaga is ook de Spaanse thuishaven van een aantal grote bedrijven zoals Vitelcom, San Miguel en Fujitsu Siemens. Ook de grote Spaanse bank Unicaja heeft er een belangrijk kantoor. De haven van Malaga moet in de toekomst nog groter worden en daarmee één van de belangrijkste havens van Zuid-Europa.
Het klimaat van Malaga
Malaga is zeer geliefd als vakantiebestemming vanwege het gematigde Mediterrane klimaat. Door de ligging aan zee wordt het in Malaga lang niet zo verzengend warm in de zomer zoals in steden als Madrid en Sevilla. Vakantiegangers die wel van de zon willen genieten maar geen zin hebben in middagtemperaturen boven de 40 graden kiezen daarom graag voor een vakantie naar Malaga. De Costa del Sol waar de plaats aan ligt is dan ook al vele decennia een populaire vakantiebestemming. De gemiddelde maximum temperatuur wordt bereikt in augustus, dan is het in Malaga gemiddeld iets warmer dan 30 graden. De minimumtemperatuur in januari, de koudste maand, ligt rond de 7,5 graden.
Zeldzaamheden qua klimaat in Malaga
De afgelopen eeuw was er geen vorst in Malaga, met uitzondering van een temperatuur die net iets onder nul zakte in de winter van 2005. Dit bracht grote schade aan de bloesem en aan de sinaasappel- en mangobomen die niet bestand zijn tegen zulke lage temperaturen. De zeebries Levante zorgt ervoor dat het in Malaga ook gedurende de warmste zomermaanden niet extreem warm wordt. Gedurende ongeveer 15 dagen in de zomer waait de Terral over Malaga. In deze periode is er wel sprake van extreme hitte. De middagtemperatuur kan dan stijgen tot ver boven de 40 graden en de gevoelstemperatuur ligt nog een stukje hoger.
Ontwikkeling van de bevolking van Malaga
Door toenemende welvaart en betere medische zorg in de 19e eeuw groeide ook de bevolking van Malaga. Halverwege de 19e eeuw telde de stad ongeveer 94.000 inwoners. Rond de eeuwwisseling was dat aantal al tot ruim boven de 125.000 gegroeid. De jaren daarna bleef het inwonertal gestaag toenemen. Toen dictator Franco in de jaren dertig de macht greep emigreerden veel Spanjaarden naar landen in Noord Europa. Op zoek naar werk en daardoor meer welvaart probeerden zij een baan te vinden in landen als Duitsland en Oostenrijk.
Ook in Nederland nam het aantal Spaanse gastarbeiders toe. Toen Franco overleed en er een einde kwam aan de dictatuur keerden velen van hen terug naar Spanje. In de stadskern Malaga wonen nu ongeveer 550.000 mensen. Aan Malaga is een aantal voorsteden toegevoegd waardoor het inwoneraantal boven het miljoen uitkomt en Malaga daarmee de zesde stad van Spanje is als het gaat om het aantal inwoners. Onder andere Marbella, Torremolinos en Benalmadena worden als voorsteden van Malaga gezien. Het aantal inwoners blijft de laatste jaren vrij constant, al is wel een verschuiving te zien vanuit Malaga naar de voorsteden. Sommige voorsteden zijn qua inwoneraantal verdubbeld of zelfs verdrievoudigd.
De districten van Malaga
Zoals vele grote steden wordt ook Malaga ingedeeld in districten. Dit maakt het gemakkelijker om aan te duiden waar bijvoorbeeld een bezienswaardigheid zich bevindt of een belangrijk gebouw. Daarnaast is het bestuurlijk handig om met districten te werken zodat bepaalde maatregelen in fases kunnen worden uitgevoerd. Malaga bestaat uit tien districten, namelijk Centro, Este, Cuidad Jardin, Bailen – Miraflores, Palma – Palmilla, Cruz de Humilladero, Carretera de Cadiz, Churriana, Campanillas, Puerto de la Torre. Al deze districten zijn op hun beurt weer onderverdeeld in verschillende wijken.